Menu
Contact
Menu Contact
Actueel

Laat 'het oude normaal' los

Spraken we voorheen over ‘het nieuwe werken’, dan doelden we op vaste thuiswerkdagen, flexibele werkplekken en altijd en overal bereikbaar zijn. De afgelopen maanden is er op dat gebied een hoop veranderd. Van ‘het nieuwe werken’ ligt de focus nu op ‘het nieuwe normaal’. Organisaties denken na over een toekomstbestendige werkplek. Zullen we daar met een frisse blik naar kijken? En niet klakkeloos ‘het oude normaal’ als basis nemen?

De meeste organisaties moeten 'desperate measures' nemen om de grote thuiswerktest van dit voorjaar te faciliteren. In no-time werden collaboration platforms en online-vergadertools opgetuigd, VoIP-centrales omgeleid en processen gedigitaliseerd.

De quarantainesituatie heeft organisaties laten zien dat het écht anders kan, onze manier van werken. In een paar maanden tijd is er voor jaren aan digitale transformatie doorgezet. Hoe bouwen we nu verder aan een toekomstbestendige werkomgeving?

Tijd voor frisse blik

"Een goed moment om de zaken grondig aan te pakken"

Ik ben bang dat de huidige systemen, die soms houtje-touwtje, met duct-tape en punaises aan elkaar hangen, simpelweg de basis gaan zijn voor de moderne werkplek. Zonde, want wat doe je de organisatie, je mensen en jezelf dan tekort. We zitten nu juist op een prachtig moment om de zaken grondig aan te pakken.

Het is belangrijk om met een écht frisse blik een stevig plan te maken voor een toekomstbestendige manier van werken. Gericht op de komende tijd, waarin we nog met corona te maken hebben, maar vooral op alle mooie jaren daarna.

De oude normen, een deel daarvan geldt (al lang) niet meer. Veertig uur per week werken. Elke dag in de file naar kantoor. Iedere medewerker een lease-auto. Lange vergaderingen. Roestige ideeën en standaardbeleid over remote-werk, bereikbaarheid en mobiliteit.

Hoe wil je dat jouw werkomgeving er over tien jaar uitziet? Veel van de dingen die we doen, doen we simpelweg uit gewoonte. Niet omdat het logisch of prettig is, maar gewoon, omdat we geen vragen stellen. En dat is zonde, want het belet ons om met goede, frisse ideeën te komen.

Hoe nu verder?

De onderzoeken zijn duidelijk: veertig à zestig procent van de mensen verwacht ook na corona vaker thuis te werken. De voorkeur gaat uit naar één tot drie dagen per week vanuit huis (bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid). Voor de jongere professionals, mensen tot pakweg 35 jaar, geldt zelfs dat de meerderheid absoluut niet meer wil werken bij organisaties die thuiswerken niet faciliteren.

Thuiswerken zal een belangrijk onderdeel zijn van de moderne werkomgeving. En daarin speelt ICT een belangrijke rol, maar niet de enige. Ook op gebied van onder meer facilitymanagement, human resources, Legal en security ontstaan grote vraagstukken.

Voor een toekomstbestendige werkomgeving zal je integraal aan de slag moeten met alle facetten van je organisatie. Wat wordt de functie van je kantoor? Hoe vervang je de sociale functie van het koffiezetapparaat en de wandelgangen?

Hoe gaat HR om met remote werk en mobiliteit? Wat zijn de security-uitdagingen wanneer tig medewerkers ieder op een eigen thuisnetwerk werken? Wat doe je met authenticatie, data-protectie, support? Vanuit het verandermanagement adviseer ik je van harte om deze transformatie niet als it-project te bekijken en afdeling-overstijgend de koppen bij elkaar te steken.

Hoe de ideale werkomgeving er in 2030 of 2050 uitziet? Ik kan je geen standaard schetsen, dat ideaal is voor elke organisatie anders. Ik kan je wel beloven dat je later dankbaar zult zijn voor de tijd die je nú vrijmaakt om daar goed over na te denken. Ga terug naar de tekentafel, ga uit van actuele en toekomstige eisen en wensen, en laat de oude normen voor wat ze zijn.

Bron: computable

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.